Booking.com to platforma rezerwacyjna, odpowiedzialna za ponad 3 biliony przyjazdów gości w 2019 roku, dostępna w 43 językach, z ofertą dotyczącą 28 milionów miejsc noclegowych w 148 000 miejscach docelowych 228 krajach na całym świecie.
W tym roku, podobnie w jak w latach poprzednich, Booking.com podejmuje się wyzwania określenia przyszłych trendów wśród podróżnych. Biorąc pod uwagę całą specyfikę pandemii. Badania zostały przeprowadzone wśród ponad 20 000 podróżujących z 28 krajów, w połączeniu z danymi pochodzącymi z własnych wyszukiwań i rekomendacji.
Na tej podstawie Booking.com przewidział dziewięć ważnych tematów dla turystyki. Wśród nich nie mogło zabraknąć tych związanych ze wzrostem świadomości ekologicznej.
„Wandermust” – czyli potrzeba podróżowania
Koronawirus zatrzymał ludzi w domach i pozostawił na głodzie zwiedzania świata. Po roku abstynencji podróżniczej ludzie zatęsknili za światem zewnętrznym bardziej niż kiedykolwiek. Dwie trzecie badanych (65%) zgłosiło, że są podekscytowani ponownymi podróżami, a 42% chce podróżować więcej w przyszłości. W planach jest nadrobienie stracony w 2020 roku czasu, spędzonego głównie w domu. Dodatkowo im młodsi respondenci – tym bardziej czują potrzebę wyrwania się z domu. W grupie Millenialsów aż 49% czuje potrzebę podróżowania więcej niż dotychczas. Wśród młodszego pokolenia – dane dotyczyły 51% populacji. Dwie piąte badanych (40%) zamierza ponowić rezerwację na wycieczkę, którą musieli odwołać.
Vital value – czyli cena ma znaczenie
Koronawirus to także zawirowania ekonomiczne, często zmniejszone zarobki i większe wydatki. Dlatego podróżni w 2021 będą bardziej śledzić finanse. 62% podróżujących wskazało, że będzie bardziej zwracać uwagę na ceny, jeśli chodzi o wyszukiwanie i planowanie przyszłej podróży. Ponadto 55% jest bardziej skłonnych do szukania promocji i oszczędności. Ważna będzie też elastyczność ofert. W szczególności teraz, gdy realizacja usług turystycznych nigdy nie jest pewna. 46% podróżnych uważa, że przy wybieraniu miejsca wakacyjnego zamieszkania ważna jest możliwość zwrotu kosztów jest obowiązkowe.
Familiarists not tourists – czyli lokalnie
Podróże krajowe będą nadal dominować w przestrzeni turystycznej, przy czym 47% osób spodziewa się odbyć podróże po własnym kraju w perspektywie średnioterminowej (7–12 miesięcy), a 38% planuje podróżować w dłuższej perspektywie (za ponad rok). Podróże będą bardziej lokalne, podróżnicy planują zapoznawać się ze swoim regionem, krajem (43%) i poświęcić więcej czasu na docenienie piękna naturalnego swojego kraju (46%). Połowa respondentów (50%) zamierza pojechać w miejsca, w których już wcześniej byli i które są im znane.
Search escapism – czyli a może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady?
Czas spędzony w izolacji spowodowanej pandemią sprzyja poszukiwaniu nowych wrażeń na przyszłość. Dlatego aż 95% podróżnych przyznaje się do spędzania czasu na poszukiwaniu wakacyjnych inspiracji. Jedna trzecia badanych szuka potencjalnych miejsc wypoczynku nawet raz w tygodniu (38%). W szczególności, że zmienia się też sposób prezentacji ofert hotelu i miejsc turystycznych, które pokazują w social mediach to co najlepsze, wpływają na to, że przyszli rezerwujący już na etapie przeglądania zaczynają kreować swoje wyobrażenia o doświadczanych tam przeżyciach.
Safety clean up – dezynfekcja i czystość
W przyszłości goście hotelowi będą zwracać większa uwagę na bezpieczeństwo higieniczne. 79% podróżujących z całego świata podejmie więcej środków ostrożności, 70% oczekuje, że atrakcje turystyczne dostosują się do zachowania dystansu społecznego, a 70% zarezerwuje określone zakwaterowanie tylko wtedy, gdy będzie jasne, jakie ma obowiązujące zasady dotyczące zdrowia i higieny. Trzy czwarte badanych (75%) preferuje pokoje wyposażone w produkty antybakteryjne i odkażające.
Bye bye 9 to 5 – a więc brak stałych godzin pracy
Zdalna praca, jako jeden z elementów funkcjonowania życia w pandemii, zaburzyła dotychczasową regularność w rytmie pracy. Spowodowało to efekt domina i potrzebę odbywania dłuższych podróży, podczas których będzie można połączyć pracę i przyjemność. Ponad jedna trzecia (37%) podróżnych rozważała już rezerwację miejsca na pobyt, aby pracować z innego miejsca docelowego, a 52% twierdzi, że skorzystałoby z możliwości przedłużenia podróży służbowej, aby skorzystać z czasu wolnego.
Simple pleasures – czyli proste przyjemności
Zamknięcie w domach w czasie pandemii uświadomiło nam jak ważne są małe drobne rzeczy. Ludzie zaczęli tęsknić za prostymi formami wypoczynku, takimi jak wędrówki (94%), czyste powietrze (50%), przyroda (44%) i relaks (33%). Aż dwóm trzecim podróżnych (69%) zależy na prostych doświadczeniach, takich jak spędzanie czasu na świeżym powietrzu lub z rodziną na wakacjach. Ponad połowa (56%) będzie chciała spędzać czas na wsi, poza utartymi szlakami i korzystać z naturalnych zasobów przyrody, jak wypoczynek na świeżym powietrzu.
Spontechnaity
Duża część turystów (64%) zwraca uwagę na wagę technologii w kontrolowaniu zagrożeń dla zdrowia podczas podróży. Nowe formy komunikacji, rezerwacje bezkontaktowe, kontrola temperatury i wiele innych innowacji technologicznych odrywają kluczową rolę w budowie zaufania podróżnych. Oczekuje tego aż 63% gości hotelowych – twierdząc, że hotele będą musiały wykorzystać najnowsze technologie, aby podróżni czuli się bezpiecznie. Ponad połowa (53%) spodziewa się możliwości rezerwacji online w ostatniej chwili, a prawie jedna czwarta (21%) jest zainteresowana bezobsługową recepcją.
Impact awakening – czyli świadomość wpływu
Na koniec temat, który jest kluczowy w naszych rozważaniach na trendami. Z roku na rok wzrastają statystyki dotyczące globalnej świadomości tematów związanych z kryzysem klimatycznym we wszystkich dziedzinach życia. Podobnie w turystyce – podróżni będą podejmowac bardziej świadome wybory. Ponad połowa (53%) podróżujących na całym świecie będzie chciała podróżować w przyszłości w sposób bardziej zrównoważony, z uwzględnieniem odwiedzania miejsc alternatywnych – tzw. drugiego wyboru oraz rezygnacji z miejsc przeludnionych (48%). Ich decyzje odnośnie sposobu podróżowania będą też miały znaczenie dla hotelarstwa. Ponad dwie trzecie (69%) oczekuje, że branża turystyczna będzie oferować bardziej zrównoważone opcje podróżowania.
Z jednej strony opis turysty 2021 przez Booking wydaje się być oczywisty – pozostaliśmy teraz w domach, więc tęsknimy za wakacjami i zależy nam na bezkontaktowej rezerwacji, najchętniej z komórki, elastycznych warunkach, by w przypadku kolejnej fali można było zrezygnować, bezpiecznym pobycie i wydostaniu się na łono natury.
Z drugiej jednak strony przedstawione trendy podążają za światowymi trendami biznesowymi – wzrostem znaczenia technologii i zaniepokojeniem kwestiami klimatycznymi. I pewnie tak pozostanie na kilka kolejnych lat. Pandemia wymaga od nas wielu zmian. Warto je wszystkie brać pod uwagę przy okazji tworzenia strategii hotelu na 2021 rok.