KROK 2
NADAJ FUNKCJĘ EKO AMBASADORA
EKO AMBASADOR (lub EKO ZESPÓŁ) to osoba dedykowana projektowi prośrodowiskowemu.
Powinien to być ktoś z wewnątrz organizacji , ktoś, kto rozumie potrzebę wprowadzenia prośrodowiskowych działań w hotelu i ma świadomość pojęć związanych z kryzysem klimatycznym.
Wśród zadań EKO AMBASADORA będzie między innymi:
· Opracowanie i wdrożenie polityki środowiskowej, skrojonej na miarę danej organizacji
· Zainteresowanie pracowników i gości hotelowych zieloną tematyką
· Motywowanie pracowników do działań na rzecz klimatu
· Edukowanie (lub organizowanie szkoleń dla) pracowników w kwestii ekologii i ochrony środowiska
· Tworzenie projektów zaangażowania ekologicznego i społecznego
· Współpraca z działem PR w celu przygotowania treści związanych z eko aktywnością hotelu
· Przygotowanie dokumentacji prośrodowiskowej (np. spisywanie zużycia wody i energii elektrycznej)
Osoba ta będzie również łącznikiem między wszystkimi interesariuszami – zarządem, pracownikami i gośćmi hotelowymi w sprawach eko.
KROK 3
OBLICZ ŚLAD WĘGLOWY HOTELU
ŚLAD WĘGLOWY ORGANIZACJI to suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych w sposób bezpośredni lub pośredni przez organizację.
Przy określaniu śladu węglowego bierze się pod uwagę nie tylko dwutlenek węgla, ale też metan, podtlenek azotu i inne gazy cieplarniane. Miarą śladu węglowego jest tCO2.
Naukowcy są zgodni, że to właśnie produkcja coraz większej ilości gazów cieplarnianych przez człowieka powoduje wzrost średniej temperatury na Ziemi i kryzys klimatyczny.
Wszystkie działania człowieka pozostawiają jakiś ślad węglowy. Dlatego tak ważna jest tego świadomość i działania zmierzające do zmniejszenia emisji.
Międzynarodowy standard GHG Protocol wyodrębnił trzy zakresy śladu węglowego w organizacji:
Zakres 1 – emisje bezpośrednie gazów cieplarnianych, czyli własne, wynikające na przykład ze spalania paliw w urządzeniach lub pojazdach będących własnością organizacji, wycieki fluorowanych gazów cieplarnianych z systemów chłodniczych lub klimatyzacyjnych oraz wszelkie emisje z procesów przemysłowych.
Zakres 2 – emisje pośrednie gazów cieplarnianych, powstałe w wyniku wytwarzania energii elektrycznej, energii cieplnej, pary technologicznej lub chłodu, które organizacja importuje – a zatem pochodzące z zakupionej energii elektrycznej, ciepła, pary i chłodu, które są potrzebne do prowadzenia organizacji.
Zakres 3 – emisje pośrednie będące poza kontrolą organizacji, lecz występujące w łańcuchu wartości. Są to emisje, na które organizacja może wpłynąć, ale ich nie kontroluje – np. emisje związane z transportem zakupionych towarów, wywozem odpadów, podróżami służbowymi, dojazdami pracowników do pracy pojazdami niebędącymi własnością organizacji. Jest to największy zakres i najtrudniejszy do ilościowego określenia.
Analizy śladu węglowego stają się coraz ważniejsze w przestrzeni biznesowej i mają wpływ na konkurencyjność firmy. Wszystkie organizacje dążące do uzyskania neutralności klimatycznej w pierwszej kolejności wybierają dostawców produktów lub usług, którzy policzyli swój ślad węglowy i starają się zachęcić swoich klientów do włączenia się do realizacji zielonych zobowiązań.
Przejrzysta inwentaryzacja emisji gazów cieplarnianych pozwala organizacji określić jej indywidualny wpływ na klimat, a zatem zdefiniować obszary, które są inwazyjne dla środowiska. Są podstawą do określenia dalszych kroków mających na celu ograniczenie ich powstawania. Znajomość wartości śladu węglowego umożliwia mierzenie efektywności wprowadzonych zmian.
Do mierzenia śladu węglowego warto skorzystać z usług firmy, która się tym zajmuje.
KROK 4
WYZNACZ CELE ŚRODOWISKOWE
CEL ŚRODOWISKOWY to cel, który jest podstawą do stworzenia polityki prośrodowiskowej. Przyniesie on korzyści zarówno organizacji, jak i otoczeniu. By sformułować cele można posłużyć się znaną regułą SMART.
Cel powinien być:
* Skonkretyzowany (Specific),
* Mierzalny (Measurable),
* Ambitny (Ambitious),
* Realistyczny (Realistic),
* Terminowy (Time-bound).
Cele to zobowiązania firmy do nieustannej poprawy, realizacji pewnych działań na przestrzeni pewnego czasu, osiągając pewne (lepsze) wyniki. Cele obejmują między innymi takie obszary jak:
* Minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko,
* Promowania świadomości ekologicznej wśród wszystkich interesariuszy – pracowników, gości hotelowych, dostawców, lokalnej społeczności, inwestorów,
* Takiego projektowania usług hotelu, by ich wpływ na środowisko na każdym etapie był jak najmniejszy
Jeśli cele zostały już określone, następnym krokiem będzie określenie szczegółowych sposobów na ich realizację i wymagań dotyczących efektów działań, czyli ZADAŃ ŚRODOWISKOWYCH.
KROK 5
STWÓRZ POLITYKĘ ŚRODOWISKOWĄ
POLITYKA ŚRODOWISKOWA jest dokumentem podsumowującym dotychczasowe działania organizacji w zakresie zarządzania środowiskiem, spisaniem w jednym miejscu praw i obowiązków firmy i jej pracowników wobec środowiska naturalnego.
Określa dojrzałość hotelu i zapewnia, że zarządcy takiego obiektu mają świadomość wpływu danego obiektu na środowisko i starają się go ograniczać. Jest też deklaracją, że podejmowane są pewne kroki mające na celu poprawę stanu środowiska.
Polityka środowiskowa opisuje więc cele środowiskowe i zobowiązanie do ich realizacji poprzez wypełnienie zadań środowiskowych.
Dokument powinien być stosunkowo krótki (1 strona A4), zwarty, spójny, przejrzysty, zaakceptowany przez Zarząd i przekazany wszystkim pracownikom. Na końcu dokumentu może znajdować się deklaracja, że pracownicy zobowiązani są znać i przestrzegać treść dokumentu.
Powinien się znaleźć w widocznym miejscu w hotelu, na stronie internetowej, w dokumentach wprowadzających dla nowych pracowników, materiałach szkoleniowych. Chodzi o to, by pozytywne działania na rzecz przyrody uzyskały dominujący status w systemie wartości społecznych organizacji oraz zostały uwzględnione w planach długoterminowych firmy.
Prócz krótkiej wersji polityki środowiskowej hotel potrzebuje oczywiście opracować szczegółowy plan realizacji działań na założony okres czasu, wraz z określeniem budżetu oraz sposobu i częstotliwości raportowania i ewaluacji.
KROK 6
KOMUNIKUJ
KOMUNIKACJA z pracownikami, gośćmi hotelowymi, lokalną społecznością, przeprowadzona w przemyślany sposób, to jeden z ważniejszych elementów sukcesu.
Chodzi tu głównie o stworzenie atmosfery wsparcia dla działań prośrodowiskowych w organizacji wewnątrz i na zewnątrz.
Sprawne wprowadzenie zmian jest łatwiejsze w środowisku świadomym przyczyn i skutków zmian klimatu, akceptujących konieczność przeobrażeń.
Dlatego zanim hotel rozpocznie wprowadzanie zmian prośrodowiskowych, takich jak ograniczenia w zużyciu wody, energii elektrycznej, ściślejsze gospodarowanie odpadami czy inne zmiany operacyjne sprzyjające ochronie przyrody, ważne jest
by uwrażliwić pracowników na tematy prośrodowiskowe. Może się to odbywać jako krótkie dogłębne przedstawianie poszczególnych zagadnień klimatycznych podczas cyklicznych spotkań lub jako osobne szkolenia.
Ponieważ przeobrażenia prośrodowiskowe są procesem polegającym na nieustannym sprawdzaniu i aktualizowaniu wyników, dlatego też powinny być komunikowane w sposób ciągły. Komunikacja z konsumentem końcowym – gościem hotelowym –
powinna zaczynać się jeszcze przed dokonaniem przez niego rezerwacji i być kontynuowana we wszystkich stadiach jego obecności w życiu hotelowym.
W ramach komunikacji z gośćmi warto zastosować wszelkie możliwe formy:
* Informacje w pokojach,
* Treści umieszczone na stronie internetowej,
* Informacje na portalach rezerwacyjnych,
* Przygotowanie recepcji do odpowiedzi na zapytania o działania prośrodowiskowe hotelu,
* Wiadomości na temat starań prośrodowiskowych wysyłanych w odpowiedzi na zapytania i wraz z potwierdzeniem rezerwacji.
KROK 7
WPROWADŻ ZAŁOŻENIA W ŻYCIE
Ostatni etap to wdrożenie działań ujętych w polityce środowiskowej polega na realizacji celów i przypisanych do nich zadań środowiskowych. Jest to proces, w który włączona jest cała społeczność hotelowa – pracownicy, goście, społeczność lokalna, interesariusze, dostawcy. Wśród implementowanych działań są między innymi prace nad zwiększeniem świadomości i większym zaangażowaniem pracowników, rozmowy z dostawcami, komunikacja z gośćmi hotelowymi, tworzenie i wdrażanie nowych prośrodowiskowych procedur, a także zmianę technologii i infrastruktury hotelu – w zależności od wcześniejszych założeń.
Raz na określony czas (np. kwartał) potrzebna jest ewaluacja realizacji projektu – czyli sprawdzenie, czy wszystko przebiega według założeń i czy cel na pewno ma szansę zostać osiągnięty. Taka analiza umożliwia sprawdzenie czy założone cele i realizowane zadania są dobrze skalibrowane, bądź czy trzeba coś skorygować.
Jeśli wprowadzone w życie założenia idealnie wpisują się w politykę środowiskową i dają realną szansę na osiągnięcie celów – działania mogą być kontynuowane.